Velg ditt land og finn ut på ett minutt hvor mye du betaler for å selge Bitcoin, hvilket skjema som må sendes inn, når fristen utløper og hvilke transaksjoner som er skattepliktige. En klar, oppdatert guide uten unødvendig teknisk sjargong.

Landene med lavest Bitcoin-skatt i EU
Sammenlign de 27 EU-landene på et kart: hvor betales 0 % og hvor mer enn 30 %.
99 tilgjengelige land
Tipo aplicable
28 % hvis eiertiden er under 365 dager; 0 % hvis den er lengre
Se skatteguideTipo aplicable
27,5 % fast sats for kryptovalutaer kjøpt fra 1. mars 2021
Se skatteguideTipo aplicable
10 % på gevinster fra normal forvaltning fra 2026; 33 % hvis spekulativ; 25 % – 50 % hvis profesjonell
Se skatteguideTipo aplicable
15 % (23 % på den delen av inntekten som overstiger terskelen)
Se skatteguideTipo aplicable
Progressiv sats (opptil ca. 42%) hvis du selger før 6 måneder
Se skatteguideTipo aplicable
7 % for kryptovalutaer holdt i mer enn ett år (2025-ordningen); hvis ikke, 19 % – 25 % pluss helseforsikring
Se skatteguideTipo aplicable
25 % ved konvertering til fiat-penger eller varer (nye regler fra 2026)
Se skatteguideTipo aplicable
Ingen skatt på privat gevinst; formue beskattes basert på antatt avkastning
Se skatteguideTipo aplicable
0 % for de fleste innbyggere (franske borgere beskattes i Frankrike)
Se skatteguideTipo aplicable
13 % i Republika Srpska; 10 % i Føderasjonen av Bosnia-Hercegovina.
Se skatteguideTipo aplicable
0 % hvis du handler via residenter i High-Tech Park; generell inntektsskattsats på utenlandske plattformer eller P2P
Se skatteguideTipo aplicable
15 % – 22,5 % progressiv; 17,5 % for eiendeler i utlandet
Se skatteguideTipo aplicable
5 % – 15 % av gevinsten avhengig av operasjonens valuta
Se skatteguideTipo aplicable
0 % personinntekt; 2,5 % zakat på kvalifisert formue
Se skatteguideTipo aplicable
25 % for privatpersoner; opptil 50 % for forretningsvirksomhet
Se skatteguideTipo aplicable
0 % for enkle private kjøp/salg under gjeldende rammeverk
Se skatteguideTipo aplicable
8% (kapitalinntekter) eller opptil 10% (personlige tjenester)
Se skatteguideTipo aplicable
Ingen spesifikk skatt for enkeltpersoners kryptogevinst
Se skatteguideTipo aplicable
ISLR 6% – 34%; IGTF opptil 8% ved betalinger med kryptoaktiva
Se skatteguideTipo aplicable
0 % – 25 % på inntekt fra panamansk kilde; 0 % for utenlandsk kilde
Se skatteguideTipo aplicable
15 % – 25 % avhengig av inntektsskattens (ISR) skala
Se skatteguideTipo aplicable
Ingen spesifikk sats for kryptovalutaer for enkeltpersoner
Se skatteguideTipo aplicable
15 % langsiktig; 0 % for innbyggere med Lov 60-dekret på gevinster generert etter bosetting
Se skatteguideTipo aplicable
30 % flat skatt + 4 % tilleggsavgift (cess); 1 % kildeskatt (TDS) på hvert salg
Se skatteguideTipo aplicable
0,21 % av solgt beløp på lokale børser; 1 % på utenlandske børser
Se skatteguideTipo aplicable
0 % for private investorer; 15 % – 16,5 % (profits tax) hvis det er kommersiell aktivitet
Se skatteguideTipo aplicable
0 % for investorer; 0 % – 24 % hvis aktiviteten anses som kommersiell
Se skatteguideTipo aplicable
0,1 % av beløpet for hver overføring (pilotordning, lignende verdipapirer)
Se skatteguideTipo aplicable
0 % på lisensierte thailandske børser (2025–2029); ellers 0 % – 35 % i henhold til progressiv tabell
Se skatteguideTipo aplicable
0% frem til 2027; deretter 22% på gevinster over 2,5 millioner won
Se skatteguideTipo aplicable
0 % – 45 % marginal + 2 % Medicare; 50 % rabatt hvis du beholder i mer enn 12 måneder
Se skatteguideTipo aplicable
Progressive satser i henhold til den nye loven om spekulative aktiviteter; regime under utvikling
Se skatteguideTipo aplicable
0 % for tiden; fra 2028, 5 % på årlige inntekter over 42 000 rial
Se skatteguideTipo aplicable
10 % (15 % på den delen av den årlige inntekten som overstiger 8 500 MCI, ifølge skatteloven fra 2026)
Se skatteguideTipo aplicable
Opptil 25 % i henhold til personbeskatningstabellen (Nigeria Tax Act 2025, fra 2026)
Se skatteguideTipo aplicable
Ingen spesifikk sats bekreftet; lovforslag 42.25 vil regulere kryptoaktiva
Se skatteguideTipo aplicable
1,5 % av verdien av hver overføring (Finance Act 2025; tidligere 3 %)
Se skatteguideTipo aplicable
Investorer: 40 % av gevinsten inkludert (maksimalt effektivt 18 %); tradere: opptil 45 %
Se skatteguideDenne guiden er generell informasjon og utgjør ikke skatterådgivning. Reglene endres ofte: Bekreft alltid dataene med skattemyndighetene i ditt land eller med en rådgiver.