Cómo declarar criptomonedas en Chile
SII anser gevinster fra salg av kryptovalutaer som ordinær inntekt og må deklareres i Operación Renta i april, uten en spesiell ordning eller fast sats: de integreres i Impuesto Global Complementario.

Rask skatteoversikt
- Skatteprosent
- Ordinær inntekt (Impuesto Global Complementario)
- Tipo aplicable
- 0 % – 40 % avhengig av inntektsnivå
- Skattefritt beløp
- Fritatt nivå fra Global Complementario
- Krypto-til-krypto
- Ja
- Staking y recompensas
- Skattepliktig inntekt
- Tap
- Kan motregnes med inntekter av samme art
- Innleveringsfrist
- April året etter (Operación Renta)
- Formularios
- Skjema 22 og tilhørende edsvorne erklæringer
- Sanciones
- Bøter og renter fra skatteloven
- Autoridad fiscal
- Servicio de Impuestos Internos (SII)
Beregning og referansevaluta
Inntekten bestemmes av differansen mellom salgsprisen og anskaffelsesverdien, begge omregnet til chilenske pesos med vekslingskursen på transaksjonsdatoen.
SII har i flere offisielle uttalelser indikert at kryptovalutaer er digitale eiendeler, ikke valutaer, og derfor ikke behandles som utenlandsk valuta.
MVA og fakturering
Salg av kryptovalutaer mellom privatpersoner er ikke MVA-pliktig fordi det ikke er snakk om fysiske varer, men tjenester levert av plattformer kan være det.
Hvis du mottar kryptobetalinger for profesjonelle tjenester, må du utstede den tilsvarende kvitteringen og erklære inntekten til dagens verdi i pesos.
Før du erklærer: ha din historikk i orden
Det første steget for å rapportere riktig er å laste ned den komplette transaksjonshistorikken fra hver plattform du bruker. Exchanges med MiCA-lisens tilbyr ferdige årsrapporter, noe som sparer mye arbeid i deklarasjonen.
Se børser med MiCA-lisensOfte stilte spørsmål
Andre land i samme region · Latin-Amerika
Denne guiden er generell informasjon og utgjør ikke skatterådgivning. Reglene endres ofte: Bekreft alltid dataene med skattemyndighetene i ditt land eller med en rådgiver.
