Cómo declarar criptomonedas en Perú
SUNAT anser kryptovaluta som immaterielle løsøre: gevinst ved salg er inntekt av andre kategori for tilfeldige investorer, med en effektiv sats på 5 %, eller tredje kategori hvis aktiviteten er forretningsmessig.

Rask skatteoversikt
- Skatteprosent
- Inntekt av andre eller tredje kategori
- Tipo aplicable
- 5 % effektivt i andre kategori; 29,5 % i tredje
- Skattefritt beløp
- 20 % fradrag i inntekt av andre kategori
- Krypto-til-krypto
- Ja
- Staking y recompensas
- Skattepliktig inntekt
- Tap
- Kan kompenseres innenfor regnskapsåret
- Innleveringsfrist
- Mars – april året etter
- Formularios
- Årlig inntektsmelding for fysiske personer
- Sanciones
- Bøter i henhold til Skattelovens tabell og renter
- Autoridad fiscal
- SUNAT
Andre eller tredje kategori
I andre kategori anvendes et fradrag på 20 % av bruttoinntekten og en sats på 6,25 % på nettoinntekten, noe som tilsvarer en effektiv 5 % på gevinsten.
Hvis du kjøper og selger regelmessig og organisert, kan SUNAT vurdere at du driver forretningsvirksomhet: inntekten går over til tredje kategori med en sats på 29,5 % og regnskapsforpliktelser.
Dokumentasjon og vekslingskurs
Alle transaksjoner er verdsatt i soles med vekslingskursen publisert av SBS på den aktuelle datoen. Ta vare på kvitteringer for kjøp, salg og provisjoner.
Betalinger mottatt i kryptovaluta for tjenester regnes som inntekt i fjerde eller tredje kategori etter omstendighetene, og verdsettes på innbetalingsdatoen.
Før du erklærer: ha din historikk i orden
Det første steget for å rapportere riktig er å laste ned den komplette transaksjonshistorikken fra hver plattform du bruker. Exchanges med MiCA-lisens tilbyr ferdige årsrapporter, noe som sparer mye arbeid i deklarasjonen.
Se børser med MiCA-lisensOfte stilte spørsmål
Andre land i samme region · Latin-Amerika
Denne guiden er generell informasjon og utgjør ikke skatterådgivning. Reglene endres ofte: Bekreft alltid dataene med skattemyndighetene i ditt land eller med en rådgiver.
