Cómo declarar criptomonedas en Islandia
IJsland belast winsten uit de verkoop van cryptocurrencies als kapitaalinkomsten tegen 22%, en saldi moeten worden opgenomen in de jaarlijkse aangifte.

Snel belastingoverzicht
- Belastingtarief
- Kapitaalinkomsten
- Tipo aplicable
- 22%
- Belastingvrije drempel
- Geen specifieke belastingvrije drempel voor cryptocurrencies
- Crypto-naar-crypto
- Ja, kan als realisatie worden beschouwd
- Staking y recompensas
- Belast als inkomen
- Verliezen
- Beperkte compensatie binnen kapitaalinkomsten
- Aangiftetermijn
- Maart van het volgende jaar
- Formularios
- Jaarlijkse belastingaangifte (skattframtal)
- Sanciones
- Toeslagen en rente
- Autoridad fiscal
- Skatturinn
Hoe aangifte doen in IJsland
U moet zowel de gerealiseerde winsten als de cryptocurrencies die u eind van het jaar bezit, aangeven. De winst wordt berekend in IJslandse kronen door de aanschafkosten af te trekken.
Internationale informatie
Dit land maakt geen deel uit van de Europese Unie, dus de DAC8-richtlijn en de MiCA-verordening zijn hier niet direct van toepassing. Toch verhoogt de internationale uitwisseling van fiscale informatie (inclusief het toekomstige OESO CARF-kader) de traceerbaarheid van platforms.
Voordat je aangifte doet: zorg dat je geschiedenis geordend is
De eerste stap voor een correcte aangifte is het downloaden van de complete transactiegeschiedenis van elk platform dat je gebruikt. Exchanges met een MiCA-licentie bieden kant-en-klare jaaroverzichten aan, wat veel werk scheelt bij de aangifte.
Bekijk exchanges met een MiCA-licentieVeelgestelde vragen
Andere landen in dezelfde regio · Europa
Deze gids bevat algemene informatie en is geen fiscaal advies. Regels veranderen vaak: bevestig de gegevens altijd bij de belastingdienst van je land of een adviseur.
