Cómo declarar criptomonedas en Eslovenia
Slovenië heeft historisch gezien geen belasting geheven op privé-cryptowinsten, maar heeft een belasting van 25% goedgekeurd op de omzetting ervan in fiatgeld of goederen, die vanaf 2026 van toepassing is.

Snel belastingoverzicht
- Belastingtarief
- Nieuwe belasting op de vervreemding van cryptoactiva
- Tipo aplicable
- 25% bij omzetting naar fiatgeld of goederen (nieuwe regelgeving vanaf 2026)
- Belastingvrije drempel
- Raadpleeg de drempels van de huidige regelgeving
- Crypto-naar-crypto
- Niet belastbaar
- Staking y recompensas
- Kan belastbaar zijn bij verkoop
- Verliezen
- Compenseerbaar volgens de nieuwe regelgeving
- Aangiftetermijn
- Raadpleeg de door FURS gepubliceerde termijnen
- Formularios
- Aangifte bij FURS (eDavki)
- Sanciones
- Boetes en rente
- Autoridad fiscal
- Finančna uprava (FURS)
Een nieuw regime
Transacties van vóór de nieuwe wet worden niet beïnvloed. Vanaf 2026 wordt de winst bij verkoop voor euro's of betaling met cryptovaluta belast tegen 25%.
Aangezien de regeling recent is, controleer de informatie van FURS in eDavki betreffende termijnen en berekening.
Informatie aan de belastingdienst
Vanaf 1 januari 2026 is de DAC8-richtlijn van toepassing in de hele EU: geautoriseerde exchanges en aanbieders van cryptoactiva moeten de belastingdienst informeren over de transacties van hun klanten, en deze gegevens worden uitgewisseld tussen de lidstaten.
Voordat je aangifte doet: zorg dat je geschiedenis geordend is
De eerste stap voor een correcte aangifte is het downloaden van de complete transactiegeschiedenis van elk platform dat je gebruikt. Exchanges met een MiCA-licentie bieden kant-en-klare jaaroverzichten aan, wat veel werk scheelt bij de aangifte.
Bekijk exchanges met een MiCA-licentieVeelgestelde vragen
Andere landen in dezelfde regio · Europa
Deze gids bevat algemene informatie en is geen fiscaal advies. Regels veranderen vaak: bevestig de gegevens altijd bij de belastingdienst van je land of een adviseur.
