Cómo declarar criptomonedas en Rusia
I Ryssland betraktas kryptovalutor som egendom i skattehänseende och vinster beskattas som inkomst med en progressiv skala från 13% till 22%.

Snabb skattesammanfattning
- Skatteform
- Inkomstskatt (kryptovalutor är egendom)
- Tipo aplicable
- 13% – 22% enligt progressiv skala från 2025
- Skattefritt belopp
- Inget specifikt skattefritt minimum
- Krypto mot krypto
- Ja, det kan betraktas som en realiserad vinst
- Staking y recompensas
- Beskattas som inkomst
- Förluster
- Kvittningsbara med kryptovinster från samma år
- Inlämningstid
- 30 april (deklaration) och 15 juli (betalning)
- Formularios
- Deklaration 3-NDFL
- Sanciones
- Böter på 20% till 40% av skatten plus ränta
- Autoridad fiscal
- Federala Skattetjänsten (FNS)
Digital egendom
Sedan 2024-2025 definierar lagen kryptovalutor som egendom och reglerar mining. Internationella sanktioner påverkar tillgången till utländska plattformar.
Internationell information
Detta land är inte en del av Europeiska unionen, så DAC8-direktivet eller MiCA-förordningen gäller inte direkt. Trots detta ökar det internationella utbytet av skatteinformation (inklusive OECD:s framtida CARF-ramverk) spårbarheten för plattformar.
Innan du deklarerar: ha din historik organiserad
Det första steget för att deklarera korrekt är att ladda ner den fullständiga transaktionshistoriken från varje plattform du använder. Exchanges med MiCA-licens erbjuder årliga rapporter som är redo att användas, vilket sparar mycket arbete med deklarationen.
Se exchanges med MiCA-licensVanliga frågor
Andra länder i samma region · Europa
Denna guide är allmän information och utgör inte skatterådgivning. Reglerna ändras ofta: bekräfta alltid uppgifterna med skattemyndigheten i ditt land eller med en rådgivare.
