Cómo declarar criptomonedas en San Marino
Siden 2024 beskatter San Marino enkeltpersoners kapitalgevinster, inklusive dem fra kryptovalutaer, med en erstatningsskat på 8% og fritager de første 2.000 € i kryptoaktiver-gevinster om året.

Hurtigt skatteoverblik
- Skatte type
- Erstatningsskat på kapitalgevinster, inklusive kryptovalutaer
- Tipo aplicable
- Fast 8%
- Skattefrit minimum
- Kapitalgevinster fra kryptoaktiver fritaget op til 2.000 € om året
- Krypto for krypto
- Se Ufficio Tributarios kriterier
- Staking y recompensas
- Kan beskattes som indkomst
- Tab
- Ifølge IGR's regler for kapitalgevinster
- Frist for indberetning
- 31. juli det efterfølgende år
- Formularios
- IGR-indkomstopgørelse (IGR P-model)
- Sanciones
- Tillæg og renter
- Autoridad fiscal
- Ufficio Tributario
Satsen på 8% og fritagelsen på 2.000 €
Decreto Delegado nr. 138 af 2024 indførte en erstatningsskat på 8% på realiserede kapitalgevinster, herunder dem fra kryptoaktiver. Under 2.000 € årlig fortjeneste på kryptovalutaer betales der ingen skat.
Gevinster opgives i den årlige almindelige indkomstopgørelse (IGR), hvis indleverings- og betalingsfrist normalt udløber den 31. juli.
International information
Dette land er ikke en del af EU, så DAC8-direktivet eller MiCA-forordningen finder ikke direkte anvendelse. Ikke desto mindre øger den internationale udveksling af skatteoplysninger (herunder OECD's fremtidige CARF-ramme) sporbarheden af platforme.
Før indberetning: Hav din historik sorteret
Det første skridt for at indberette korrekt er at downloade den fulde transaktionshistorik fra hver platform, du bruger. Exchanges med MiCA-licens tilbyder årsrapporter, der er klar til brug, hvilket sparer meget arbejde med indberetningen.
Se MiCA-licenserede børserOfte stillede spørgsmål
Andre lande i samme region · Europa
Denne guide er generel information og udgør ikke skatterådgivning. Regler ændrer sig ofte: bekræft altid dataene med dit lands skattemyndighed eller en rådgiver.
