Cómo declarar criptomonedas en Colombia
DIAN betragter kryptoaktiver som immaterielle aktiver værdiansat til kostpris, som skal angives i formuen, og hvis salg genererer skattepligtig indkomst. Beskatningen afhænger af, hvor længe du har haft aktivet.

Hurtigt skatteoverblik
- Skatte type
- Almindelig indkomst eller lejlighedsvis gevinst
- Tipo aplicable
- 0% – 39% i indkomstskat; 15% i lejlighedsvis gevinst
- Skattefrit minimum
- UVT-grænser for pligt til at indberette
- Krypto for krypto
- Ja
- Staking y recompensas
- Skattepligtig indkomst
- Tab
- Kan modregnes med begrænsninger
- Frist for indberetning
- August – oktober afhængigt af de sidste cifre i NIT
- Formularios
- Formular 210 for fysiske personer
- Sanciones
- Minimumstraf for forsinkelse og morarenter
- Autoridad fiscal
- DIAN
Indkomst eller lejlighedsvis gevinst
Hvis du sælger et kryptoaktiv, du har ejet i mindre end to år, betragtes fortjenesten som almindelig indkomst og beskattes i henhold til den progressive tabel. Ved over to års ejerskab kan det behandles som lejlighedsvis gevinst til 15%.
I begge tilfælde skal værdien udtrykkes i colombianske pesos med markedets repræsentative kurs på transaktionsdagen.
Angivelse af formue
Kryptoaktiver skal inkluderes i formueopgørelsen til deres skattemæssige kostpris pr. 31. december, selvom du ikke har solgt dem. Undladelse heraf kan medføre en straf for ikke-rapporterede aktiver.
Overskrider du UVT-grænserne for formue, indkomst, kortforbrug eller overførsler, er du forpligtet til at indberette din indkomst, selvom du ikke har opnået fortjeneste med krypto.
Før indberetning: Hav din historik sorteret
Det første skridt for at indberette korrekt er at downloade den fulde transaktionshistorik fra hver platform, du bruger. Exchanges med MiCA-licens tilbyder årsrapporter, der er klar til brug, hvilket sparer meget arbejde med indberetningen.
Se MiCA-licenserede børserOfte stillede spørgsmål
Andre lande i samme region · Latinamerika
Denne guide er generel information og udgør ikke skatterådgivning. Regler ændrer sig ofte: bekræft altid dataene med dit lands skattemyndighed eller en rådgiver.
