Cómo declarar criptomonedas en Chile
SII anser gevinster fra salg af kryptovalutaer som almindelig indkomst, der skal erklæres i april måneds skatteopgørelse, uden en særlig ordning eller fast sats: de integreres i den globale supplerende skat.

Hurtigt skatteoverblik
- Skatte type
- Almindelig indkomst (Global supplerende skat)
- Tipo aplicable
- 0 % – 40 % afhængigt af indkomstniveau
- Skattefrit minimum
- Fritaget indkomstniveau fra Global supplerende skat
- Krypto for krypto
- Ja
- Staking y recompensas
- Skattepligtig indkomst
- Tab
- Kan modregnes med indkomst af samme art
- Frist for indberetning
- April året efter (Skatteopgørelse)
- Formularios
- Formular 22 og tilhørende edsvorne erklæringer
- Sanciones
- Bøder og renter fra skatteloven
- Autoridad fiscal
- Servicio de Impuestos Internos (SII) (Skattevæsenet)
Beregning og referencevaluta
Indkomsten bestemmes som forskellen mellem salgsprisen og anskaffelsesværdien, begge omregnet til chilenske pesos med vekselkursen på datoen for hver transaktion.
SII har i flere udtalelser angivet, at kryptovalutaer er digitale aktiver, ikke valutaer, hvorfor de ikke behandles som fremmed valuta.
Moms og fakturering
Salg af kryptovalutaer mellem privatpersoner er ikke momsbelagt, fordi det ikke drejer sig om fysiske varer, men tjenester leveret af platforme kan være det.
Hvis du modtager betalinger i krypto for professionelle tjenester, skal du udstede den tilsvarende faktura og angive indkomsten til peso-værdien på dagen.
Før indberetning: Hav din historik sorteret
Det første skridt for at indberette korrekt er at downloade den fulde transaktionshistorik fra hver platform, du bruger. Exchanges med MiCA-licens tilbyder årsrapporter, der er klar til brug, hvilket sparer meget arbejde med indberetningen.
Se MiCA-licenserede børserOfte stillede spørgsmål
Andre lande i samme region · Latinamerika
Denne guide er generel information og udgør ikke skatterådgivning. Regler ændrer sig ofte: bekræft altid dataene med dit lands skattemyndighed eller en rådgiver.
